2012. június 20., szerda

Matyó mintás szimatszatyor

Elkészült a második hímzett bigyibogyós szimatszatyor is, ezúttal matyó hímzés került rá.



Állítólag a legrégebbi magyar hímzésfajták közé tartozik, ennek ellenére a wikipédián nincs túl sok információ a témáról, de sebaj, találtam pár érdekességet más forrásból. Például:

  • Tudtad-e, hogy eredetileg nem volt olyan tiri-tarka, mint amilyennek most ismerjük, csak piros és kék színt használtak a matyó hímzéshez?
  • A matyó rózsa - a szimatszatyron a nagy piros virág középen - a bazsarózsát vagy pünkösdi rózsát ábrázolja és az élő virágra is átragadt az elnevezés, szokták matyó rózsának hívni. Nagymamámnak sok ilyenje volt a kertjében, mikor még tudta gondozni.
  • Ami számomra a legérdekesebb és legszimpatikusabb, hogy a fekete nem a gyász színe a matyó viseletben, hanem a földé, amelyből az élet sarjad. Ez egy nagyon pozitív életszemléletre utal.
  • A gyász színe fekete helyett a zöld - érdekes -, az első világháború halottaira emlékeztek a zöld hímzésrészletekkel és előtte egyáltalán nem szerepelt a matyó színvilágban. Kíváncsi lennék, miért pont a zöld...

No, egyelőre információnak ennyi, remélem, felkeltettem az ingert egy kis vizsgálódásra, hogy ne csak nézd a matyó hímzéseket, hanem lásd is ;)

Én többek között itt néztem utána a dolgoknak:

http://www.harmonet.hu/kutyu-es-tudomany/13506-mi-is-az-a-matyohimzes?.html
http://matyofolk.hu/index.php?content=menu&cmd=view&id=94

Az olvasottak alapján úgy gondolom, a Magyar népmesék kakasos motívuma is matyó lehet, bár ezt csak tippelem, mert sajnos nem értek hozzá. Ezen majd igyekszem csiszolni :)


Nyitnikék
Megragadom az alkalmat, hogy ünnepélyesen kihirdessem: megnyílt a boltocskám a Meskán és mivel ennek a szimatszatyornak még nincs gazdája, felkerült a termékpalettára. Ez a bizonyos termékpaletta még szűkös, egyelőre négy művemtől vagyok kész megválni - ha olvasod a Bigyibogyót, ismerheted is őket.
A változatosság gyönyörködtet, de nem mindig, úgyhogy a név változatlan: Bigyibogyó néven fogsz ott is megtalálni, ha szeretnél nézelődni.


Ajándék a blogból érkezőknek
Sokat gondolkodtam, hogyan oldjam meg a megkülönböztetést, hiszen a Meskán mindenféle személyes elérhetőség megadása tilos, tehát ha Te üzenetben közlöd velem, hogy olvasod a blogom, és onnan tudsz a bizniszről, akkor bizony Téged kiraknak. Ezt nyilván tudod is, ha tag vagy.
Valahogy mégis szerettem volna megoldást lelni a problémára, hiszen a Bigyibogyó-olvasó kiváltságos lény, meg kell jutalmazni :D
Azt találtam ki, hogy ha ott vagy a facebook lájkolók vagy a blogtagok között, akkor azt úgy veszem, hogy olvasod a blogot, tehát jár az ajándék :) Ehhez persze, majd el kell árulnod alkalomadtán, hogy milyen néven futsz, mert ez nem mindig egyértelmű (én pl. bibircsoki is voltam már facebook-on, inkognitó céljából :)

Tehát, ha már kinyilvánítottad a tetszésedet itt: https://www.facebook.com/gyongybolond
ezután pedig rendelsz valamit itt: http://meska.hu/Shop/index/10691, akkor bizony ajándékban részesülsz.
Hogy ez mi lesz? Ja, hát arról egyelőre fogalmam sincs, még én is kíváncsi vagyok, csak az imént villant be az ajándékozási ötlet :)

Végül kép:

Kinyúlt a cica. Nem csoda, eszelős meleg van... (A cserepest Bélának hívják)


Szerk.: Természetesen csak közzététel után jutott eszembe, hogy a Magyar népmesés madár repül meg minden és tökéletesen galamb kinézetű, úgyhogy valószínűleg nem kakas :) Matyó ettől még lehet, de már teljes a káosz, másra bízom ennek eldöntését...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...